Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها که هفته بسیج را پشت سر گذاشتیم، نمایشگاهی در موزه‌ی هنر‌های معاصر فلسطین برپا شده که شامل آثار طراحی هنرمند جوان بوشهری، آقای «محمدعلی نادری» است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها که هفته بسیج را پشت سر گذاشتیم، نمایشگاهی در موزه‌ی هنر‌های معاصر فلسطین برپا شده که شامل آثار طراحی هنرمند جوان بوشهری، آقای «محمدعلی نادری» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار این هنرمند، غالباً با تکنیک مداد و مدادرنگی اجرا شده است و موضوع آن‌ها پرتره‌ی شهدای دفاع مقدس است که غالباً شامل شهدای مشهور و شناخته‌شده می‌شود. البته تعداد قابل توجهی از آن‌ها هم به شهدای استان بوشهر، از جمله شهیدان بیژن گرد و نادر مهدوی اختصاص دارد.

نادری در این تابلو‌ها که همگی روی کاغذ گراف و با مداد سیاه اجرا شده، قدرت و خبرگی خود را در طراحی آناتومی انسان و به‌ویژه در پرداخت سایه‌روشن‌های لباس به نمایش گذاشته. در واقع آن ویژگی که به جذابیت این پرتره‌ها اضافه می‌کند، قاب‌بندی طراح از هیئت شهید است که محدود به صورت نشده و غالباً نیم‌تنه‌ی کامل ایشان را در بر می‌گیرد. این شیوه خلاف تصویرگری‌های مرسوم از شهدا، به‌خصوص طراحی‌های دیجیتالی و تصاویر رئال است که معمولاً چهره و صورت شهدا را مورد استفاده قرار می‌دهند و از ظرفیت‌های بصری آناتومی و فیگور شخصیت صرف نظر می‌کنند. طبعاً این ویژگی و به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها، شمّ هنری طراح را می‌رساند.
نادری در حفظ تناسبات بین سر و بدن شهید در طراحی خود کمابیش موفق بوده. اما در یکی-دو تابلو از آثار مجموعه هست که به شکل فاحشی این عدم تناسب پدیدار شده است.

همچنان که ذکر شد، نادری تمامی این پرتره‌ها را با مداد و بعضاً مداد کنته اجرا کرده، اما با استفاده‌ی محدود و کنترل‌شده از مداد رنگی به طراحی‌های سیاه و سفید خود جلوه‌ی بیش‌تری بخشیده است. او در هر تابلو از یک رنگ اضافه استفاده کرده؛ مثلاً در یکی رنگ قرمز، در دیگری سبز و... در معدودی از تابلو‌ها هم که متوسل به پاستل گچی شده، با رنگ سفید، نورپردازی‌های ظریفی روی چهره‌ی شهید انجام داده که به شیرینی اثرش می‌افزاید.

همچنین نادری پیرامون فیگورها، زمینه‌های متنوع، اما ساده‌ای را ایجاد کرده تا جلوه‌ی نورانیت شهید را در تضاد با این زمینه‌ها بیش‌تر کند. گاهی سایه‌پردازی است و گاهی فرم‌های ساده‌ی گرافیکی مانند مربع و مستطیل و همچنین قاب. این فرم‌های زمینه اگرچه درشت و سنگین و نزدیک به چهره‌ها هستند، اما مختصر و ساده‌اند.

در معدودی از تابلو‌ها هم دیده می‌شود که از موتیف ها‌ی نقاشی ایرانی، مانند – فرم‌های ابر و باد - کمک گرفته تا بر پیرنگ معنوی سوژه‌های خود تأکید کرده باشد. او تمایلی به فرم‌های انتزاعی و خلاقه نشان نداده است و مخصوصاً آن‌جا که از خطوطی برای القای قاب در گوشه‌های کار استفاده کرده، نشان می‌دهد که از مدرن‌گرایی در آثار خود پرهیز داشته است.

مجموعه‌ی این ویژگی‌ها در عین ساده و ابتدایی بودن، این نمایشگاه کوچک را برای دوست‌داران شهدا جذّاب می‌کند. خاصه اگر بدانند این هنرمند گمنام و بی ادعا، بدون هرگونه سفارش و تنها از روی عِرق و اعتقاد خودش این آثار را اجرا کرده.

چنین کار‌هایی در ترکیب بین سوژه با خلوص هنرمندش، ورای ارزش‌های فنی و تکنیکی خود، یک روح و صفایی دارند که در هر اثر هنری نمی‌توان یافت؛ می‌توان قربتاً الی الله پا در این نگارخانه گذاشت و فیضی برد.

این نگارخانه‌ی واقع در مرکز تهران، خیابان برادران شهید مظفر (صبا) حوالی چهارراه ولیعصر است و دست رسی به آن برای علاقه‌مندان دشوار نیست و حمایت از این هنرمند باصفا و گمنام، ارزش آن را دارد که یک بار تا موزه‌ی هنر‌های معاصر فلسطین قدم رنجه کنیم.

این نمایشگاه که به همت انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برپا شده، روز شانزدهم آذر و هر روز تا ساعت ۶ عصر ادامه دارد. شاید استقبال هنردوستان و علاقه مندان، باعث شود که دست اندرکاران این مدت را تمدید هم بکنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: موزه فلسطین بوشهر موزه ی هنر های معاصر فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در این‌گونه رویدادهای بین‌المللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت می‌شود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان می‌توانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی می‌کنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی می‌شود که کار صدور ویزای آن‌ها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.

آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران

وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامه‌ای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.

وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و به ویژه در دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته‌اند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.

مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد

رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه می‌گوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بین‌المللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزوده‌ای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینه‌ها روی هفت قطعه آینه‌کاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینک‌های وی آر یا واقعیت مجازی، می‌تواند به لایه‌های درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی می‌شود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایش‌هایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه‌ از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیت‌های هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.

نظارت بر نگارخانه‌ها با پرونده الکترونیکی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بحث نظارت بر نگارخانه‌ها و صحبت‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانه‌ها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانه‌ها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانه‌داران به سامانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانه‌ها دارد، باید برنامه‌ها و محتوای نمایشگاه‌هایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانه‌ها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامع‌تر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانه‌ها باید محتوای نمایشگاه‌ها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب می‌شود.

انواع تخلفاتی که از گالری‌ها سر می‌زند

خراسانی‌زاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانه‌ها سر می‌زند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در می‌آید، ۲ تخلف اتفاق می‌افتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشده‌اند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانه‌داران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانه‌داران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده می‌شود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانه‌داران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل می‌کنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و می‌پذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانه‌ها باشد و با این‌گونه تخلفات مقابله شود.

برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمان‌ها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاع‌رسانی این نمایشگاه‌ها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام می‌شود اما نمایشگاه‌ها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.

خراسانی‌زاده در پایان درباره برگزاری بینال‌ها و جشنواره‌ها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکت‌کنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکت‌کنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزه‌ای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی می‌توانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.

کد خبر 6090390

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد